ujęcie z drona dokądkolwiek

Dron- zmiana przepisów dotyczących latania dronem w UE

 

Informacja dla dronowiczów. Od 1 stycznia 2021 roku obowiązują nowe przepisy dla dronów na terenie całej Unii Europejskiej. Poniżej postaram się Wam przybliżyć czego musicie się spodziewać jeśli chcecie być legalnymi operatorami bezzałogowych statków powietrznych (BSP).

Co się zmieniło?

Przepisy zostały podzielone na 3 kategorie: otwarta (na której głównie się skupimy i która będzie dotyczyć większości użytkowników), szczególna i certyfikowana.

Poniżej przedstawiamy planszę ułatwiającą zrozumienie podziału:

Nowe Kategorie Lotów Dronami
Nowe Klasyfikacje Lotów Dronami źródło https://ulc.gov.pl/pl/

„W kategorii „szczególnej” wykonywane będą loty wychodzące parametrami poza kategorię „otwartą” i oparte będą o ocenę ryzyka zarówno ze strony operatora jak i nadzoru lotniczego.” Taką definicję znajdujemy na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W tej strefie konieczne będzie uzyskanie zgody ULC aby wykonać operację. Oznacza to, że w przypadku pojawienia się na mapie takiej strefy, należy pamiętać o wysłaniu prośby o weryfikację/zgodę na lot.

W Kategorii certyfikowanej operacje wymagają certyfikacji operatora oraz uzyskania licencji przez pilota bezzałogowego statku powietrznego.

Dron w kategorii ,,otwartej”

Opisując grupę otwartą najlepiej posiłkować się poniższym screenem ze strony ULC:

informacje o kat. otwartej  źródło: https://ulc.gov.pl/pl/
Informacje o kat. otwartej źródło: https://ulc.gov.pl/pl/

Ad. b) Wszystkie drony do użytków turystycznych (np. serii Mavic Mini, Mavic Air) mają masę startową mniejszą niż 25kg.

Ad. d) W płaszczyźnie poziomej nie należy odlatywać dalej niż zasięg wzroku operatora.

Ad. e) Maksymalna wysokość na jaką można wznieść się dronem to 120m od punktu startowego.

Pozostałe punkty, wydaje mi się, nie wymagają dodatkowych wyjaśnień.

Co jeszcze należy zrobić?

Myślicie, że to już koniec i wszystko jest już jasne? Nic bardziej mylnego. Kategorię otwartą, czyli ,,A” dodatkowo dzielimy na 3 podkategorie. Jeśli Twój dron waży mniej niż 900g, nie martw się, jeszcze dziś będziesz mógł legalnie wzbić się w powietrze.

Przede wszystkim KAŻDY musi się zarejestrować. 

Rejestrujemy się na jedynej oficjalnej stronie czyli drony.ulc.gov.pl

dron źródło: https://ulc.gov.pl/pl/
źródło: https://ulc.gov.pl/pl/

Oznacza to, że operatorzy Mavic Mini i Mini 2 ważące 249g, również muszą się zarejestrować ponieważ posiadają „czujnik zdolny do zbierania danych osobowych” (po ludzku kamerę).

Po zarejestrowaniu, ściągamy potwierdzenie.

Potwierdzenie rejestracji drona źródło: https://ulc.gov.pl/pl/
Potwierdzenie rejestracji operatora

Zalecam wydrukowanie dwóch kopii powyższego, jedną nakleić na drona, drugą trzymać przy sobie w trakcie operowania BSP, tak aby w przypadku jakiejkolwiek kontroli dane na sprzęcie oraz przy operatorze były zgodne.

I w tym momencie użytkownicy ww. sprzętów przestają czytać, ponieważ to wszystko co musieli zrobić. Tak, użytkownicy dronów (np. DJI Mavic Mini oraz DJI Mini 2), z kamerą, do 250g muszą się jedynie zarejestrować jako operatorzy.

Podział kategorii otwartej

Teraz zaliczymy powrót do omówienia podziału kategorii otwartej. W tej części zalecam skupienie właścicielom, których dron z serii Mavic Air.

Tę kategorię podzielimy na 3 podkategorie: A1, A3 oraz A2 (kolejność nieprzypadkowa).

A1 – dotyczy dronów o masie do 900g. Dopuszcza się przelot nad osobami postronnymi, ale nie wolno wlatywać nad zgromadzenia osób. W przypadku tej podkategorii należy ukończyć szkolenie online i zaliczyć test online z wiedzy teoretycznej.

A3 – dotyczy dronów o masie do 25kg. Nie wolno wlatywać nad osoby i zgromadzenia osób. Minimalna odległość pozioma od osób i zabudowy to 150m. W przypadku tej podkategorii należy ukończyć szkolenie online i zaliczyć test online z wiedzy teoretycznej.

Czy to oznacza, że są 2 testy? Nie, szkolenie oraz test na ww. podkategorie jest jeden. Test składa się z 40 pytań, należy odpowiedzieć dobrze na 75% z nich aby zaliczyć. Test odbywa się na stronie drony.ulc.gov.pl Po pomyślnym zdaniu testu ściągamy plik PDF z dowodem zaliczenia szkolenia i egzaminów online z naszymi danymi osobowymi. Zalecam wydrukować i trzymać przy sobie w trakcie operowania BSP.

Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online
Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online

A2 – dotyczy dronów o masie do 4kg.  Nie wolno wlatywać nad osoby i zgromadzenia osób. Minimalna odległość pozioma od osób to 30m lub 5m jeżeli dron posiada funkcję ograniczającą prędkość lotu. W przypadku tej podkategorii należy ukończyć szkolenie i test online, dodatkowo ukończyć szkolenia praktyczne w trybie samokształcenia, zaliczyć dodatkowy egzamin teoretyczny prowadzony przez uznany podmiot, co poskutkuje wydaniem Certyfikatu kompetencji pilota A2.

Podsumowując, proces uzyskiwania uprawnień wygląda on następująco:

Schemat Kategorii Otwartej źródło: https://ulc.gov.pl/pl/
Schemat Kategorii Otwartej źródło: https://ulc.gov.pl/pl/

Podsumowanie

Strona ULC stara się być pomocna, lecz przynajmniej w moim odczuciu, jest zupełnie nieintuicyjna, dlatego postanowiłem stworzyć minimalny niezbędnik wiedzy dla osób posiadających podstawowe, turystyczne drony, którzy chcą nadal latać legalnie. Powyższe wszystkie obrazki oraz wiedzę czerpałem ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Interpretacja tych przepisów jest jednakże moja, a prawnikiem, ani tym bardziej starym droniarzem nie jestem, stąd mam nadzieję, że nigdzie w powyższym tekście nie wprowadzam nikogo w błąd. Starałem się ubrać te wszystkie informacje w przejrzystą całość i wytłumaczyć cały proces „na chłopski rozum”. Czy się udało, dajcie znać w komentarzach 👌.

PS. Przed każdym lotem nie zapomnijcie o zrobieniu 'check- in’ w aplikacji Drone Radar.

Pozdro

e&f 👫

Więcej porad znajdziecie tu.